Emotivna pismenost

 

Stroukovi ili potvrde su urođena potreba preko koje primamo i dajemo ljubav. Obezbeđivanje stroukova motivacija je za svaku vrstu međuljudskih odnosa. Naučni dokazi jasno govore da su nam potvrde neophodne kako bi smo održali emotivno i fizičko zdravlje. Najvažnije su potvde o biću, kao što su potvrde da smo voljeni, da nas prihvataju takve kakvi jesmo, da smo vredni nečije ljubavi i pažnje, da smo poštovani. Naravno, važni su i strokovi o našem fizičkom izgledu i našim sposobnostima.

 

Stroukovi ili potvrde mogu biti pozitivni i negativni i preko su neophodni za opstanak i razvoj ličnosti, pa se dešava da kada osoba ne može da dobije pozitivne stoukove, prihvata i negativne. Upravo tu nastaju problemi. Nesposobnost da dajemo iskrene stoukove drugima, tražimo stroukove koji su nam potrebni i prihvatanje, odnosno ne odbijanje stoukova koje ne želimo, često su osnova brojnih psihosomatskih obolenja, neuroza, anksioznosti.

 

Previše često osoba prihvata negativne stroukove, umesto da ih odbije i traži od adekvatnih ljudi stoukove koji su joj potrebni. Upravo tako, nastao je termin – EKONOMIJA STROUKOVA – niz pravila koje primenjuju ljudi oko nas, ali što je još važnije, naš sopstveni Kritički roditelj, taj unutrašnji kritikujući glas, koji nas sprečava da dajemo i primamo pozitivne stroukove.

 

 

 

 

„Stroukovi ili potvrde su urođena potreba preko koje primamo i dajemo ljubav. Obezbeđivanje stroukova motivacija je za svaku vrstu međuljudskih odnosa,
ne odbijanje stoukova koje ne želimo, često su osnova brojnih psihosomatskih obolenja, neuroza, anksioznosti“

 

 

 

Dakle Ekonomija strouka odnosi se na:

  1.  Ne daj stoukove koje želiš da daš.
  2.  Ne traži stoukove koje želiš.
  3.  Ne prihvataj stoukove koje želiš.
  4.  Ne odbijaj stoukove koje ne želiš.
  5. Ne daj samom sebi stoukove.

(Klod Stajner, “Školovanje srca, učenje emotivne pismenosti”, Psihopolis Institut, Novi Sad, 2007., str. 98.)

Trening Emotivne pismenosti započinje analiziranjem matrice strouk ekonomije, odnosno analiziom gde ste vi u ovoj matrici, da li imate problem u davanju iskrenih stroukova, prihvatanju stoukova, traženju željenih stoukova ili u davanju stoukova samom sebi?

 

Vežba:

Zapitajte se da li ste u poslednje vreme želeli da nekome date iskreni strouk, a to niste uradili, da li ste prihvatili neželjeni strouk i kada ste sami sebi poslednji put dali strouk? Šta vas je sprečilo u tome ?

 

 

Neutralisanje našeg unutrašnjeg kritičkog roditelja i učenje emotivne pismenosti započinje:

  1. Davanjem stoukova, iskrenih iskaza i potvrda naklonosti.
  2. Traženjem stoukova koji su nam potrebni – ali od osoba od kojih znamo da ćemo te stoukove dobiti (partner, neki blizak prijatelj, brat, sestra, član porodice i sl.).
  3. Prihvatanjem stoukova koje želimo, bez osećaja neprijatnosti i relativizovanja, ponosno reći “hvala”.
  4. Odbijanjem neželjenih stoukova – “Hvala, ali ne hvala”!
  5. Davanjem stoukova samom sebi (ovo je kod osoba sa izraženim unutrašnjim Kritičkim roditeljem nekad jako teško, ali započeti tako što će osoba makar jedan strouk sebi dati u toku dana).

Kada analizirate gde ste na matrici Strouk ekonomije vi imate problem (da li u davanju iskrenih stoukova, prihvatanju, odbijanju neželjenih stoukova ili samostroukiranju), možete vežbati promenu, za početak u svom sigurnom okruženju, sa bliskim prijateljima i porodicom.

 

 

Prof. dr Aleksandra Đurić, psihološki savetnik,

Stručni odbor TAUS

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.